Olika träningsformer

Det finns många sätt att träna på och tusen ursäkter att använda sig av för att låta bli att träna. Det kan vara svårt att komma igång. De flesta gör träningen onödigt komplicerad. Man kan vara för ambitiös och skapa onödiga problem för sig själv. Saken är den att kommer man väl igång med någon sorts träning så blir det snabbt ett positivt beroende. Ingen gillar beroenden men positiva beroenden behöver man inte vara rädd för och kommer man väl igång med att träna så blir det snabbt en vana som man inte vill vara utan.

Istället för att ställa upp för höga mål eller kosta på sig några dyra träningskort så kan man börja enkelt med att ta en daglig promenad. Att försöka ta sig iväg ut i skog och mark och gå några kilometer dagligen är ett enkelt sätt att komma igång med en ny livsstil. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Nu är det inte alla förunnat att ha närhet till skog och mark men att ändå ta sig ut för att gå några kilometer är det bästa man gör för sig själv. Genom att promenera får man igång syresättningen vilket är bra för blodet och det är bra av så många anledningar, bland annat för nattsömnen och tankeverksamheten.

Att tillbringa större delen av sin vakna tid inomhus är inte bra. Det är till och med riktigt dåligt därför att man får dålig kvalitet på sitt blod och dålig syrehalt i blodet. Tar man sig ut på promenad så syresätts blodet vilket är bra för hjärtat, hjärnan och artärerna och kvaliten på blodet och detta sammantaget resulterar i att man mår bättre i det stora hela. Tankeverksamheten kommer igång under promenaden och man kan få nya ideer när man är ute och går. Den positiva effekten av en daglig promenad märks snart och då blir det en stund på dagen som man inte vill vara utan. Konditionen blir bättre och tillslut kan man till och med få lust att öka takten och börja löpträna. Det sker av sig själv efter ett tag men är helt frivilligt och att promenera räcker gott om lusten för löpning aldrig infinner sig.

Sommartid kan den som har möjlighet komplettera sina promenader med att ta ett dopp i sjön om det finns en sån i närheten. En mycket bra träningsform är att promenera uppför branta backar. Det ger bra styrketräning för hela kroppen. När man sedan går nerför samma branta backa får man också styrketräning i mage, rygg och rumpa. Kostnadsfritt och effektivt.