Vardagsmotion och konditionsträning

Det finns olika sätt att bedriva konditionsträning. Ofta komplicerar man till träningen och motionen i onödan och för en del kan träningen till och med upplevas som kravfylld och prestigeladdad. För att komma igång behöver man avdramatisera träningen och förenkla processen att lägga sig till med nya goda vanor.

För det första bör man hitta en träningsform som känns intressant för annars är all form av träning dömt att misslyckas redan från början. Man bör även vara medveten om att man kan få konditionsträning genom aktiviteter som man kanske inte i första hand förknippar med träning och motion. Dans till exempel är en oerhört bra konditionsträning. Att till exempel skriva in sig vid en buggkurs är minst lika nyttigt som att ge sig på ett spinningpass för vad det handlar om är att konditionsträningen ska pågå kontinuerligt. Visst kan man bli en passionerad spinningentusiast men det är få förunnat. Således är det bästa tipset att hitta en motionsform som man trivs med som innebär både nytta och nöje.

Dessutom kan man dela upp sin träning genom att ägna sig åt flera typer av motionsformer som sammantaget bidrar till förbättrad kondition och allmänhälsa. Har man till exempel ett badhus inom några kilometers håll så kan man gå dit i raskt tempo och simma några längder för att sedan gå hem igen. Det råd man brukar höra om att ta till vara på vardagsmotionen är väldigt klokt. Ta trapporna istället för hissen. Det är bra konditionsträning.

Det som är svårt är att komma igång med sin vardagsmotion. Människan har blivit allt mer bekväm och med detta följer en viss tröghet och ett motstånd mot fysisk ansträngning i det stora hela. Det moderna samhället skapar ständigt nya hjälpmedel för att göra livet så bekvämt som möjligt men det är alltså inte så positivt för hälsan, konditionen, benstommen, blodcirkulationen och muskelmassan. Den goda nyheten är att de små förändringarna man inför i vardagen gör stor nytta. De dåliga nyheterna är att precis lika lätt som man kan införa konditionsträning och aktivitet i vardagen lika lätt är det att låta bli och på så vis snabbt skynda på fysiskt förfall och cellnedbrytning.

Det blir allt vanligare att läkarkåren skriver in motion i sina rehabiliteringsplaner men det bästa är att man själv gör de små förändringar som krävs för att slippa gå till läkaren överhuvudtaget. Alla förändringar i en positiv riktning kommer att ge långvariga resultat. Så ser man framåt i tiden så är det bra att förebygga sjukdomar, benskörhet och högt blodtryck genom att införa roliga aktiviteter och vardagsmotion redan nu.